eettip voor eigenwijze peuter?

Mijn dochter zit weer in haar eigenwijze periode wat eten betreft. Volgens haar lust ze dan van alles niets ;)
Ik weet wel dat het erbij hoort, komt ook goed, alleen ben ik qua recepten even door mijn creativiteit heen.
Wie heeft er makkelijke snelle recepten? Heb geen oven, en met dit warme weer niet echt zin in koken. Thanks

Toegevoegd na 30 minuten:
Even voor de duidelijkheid, ze lust best veel alleen nu denkt ze het niet te lusten haha
En we eet wel brood of fruit dus zo erg is het ook niet. Was meer op zoek maar lekkere snelle receptideeën

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Wat je dochtertje betreft, niet te moeilijk doen. Ik ben mijn hele jeugd een lastige eter geweest, mijn ouders dwongen me toch te eten (met alle goede bedoelingen), ondanks dat het me tegen stond, vaak tot kotsens toe, daardoor heb ik nu nog altijd een eetprobleem.
Dus straffen, met een bord op de gang zetten, zou ik niet doen. ,,Je bord leeg eten'' is ook zo iets, wat geeft dat nou als er wat blijft liggen, als je er niet z'n groot hangijzer van maakt dan zul je zien dat je kinderen met veel plezier aan tafel zitten en lekker leren eten zonder stress.
Ik heb gezworen dat mijn kinderen nooit iets tegen hun zin in hoeven te eten, als ik iets nieuws had gekookt of iets wat ze niet graag lusten, dan spraken we af in ieder geval van alles 1 hapje en dan misschien nog eens een hapje, dat is dan te overzien voor ze, ze eten zelf en je houdt een prettige peuter aan tafel.
Als er vrienden of vriendinnen van de kinderen mee eten en ik merk dat ze met ,,lange tanden'' zitten eten, of we eten iets onbekends, dan zeg ik altijd: Hier hoef je je bord niet leeg te eten hoor, als je het niet lust of je hebt genoeg gehad mag je bord laten staan. En dan zie je vaak een zucht van opluchting.

Je dochtertje laten helpen bij het koken werkt ook vaak positief en is bovendien gezellig.

Hier om het verhaal compleet te maken een overheerlijk recept, in een kwartiertje klaar.

Tagliatelli koken, ondertussen bevroren doperwtjes bakken in ruim boter, hamreepjes toevoegen en een blikje uitgelekte champignons, kruiden met vers geraspte nootmuskaat en zout, pakje ongeklopte slagroom toevoegen en op een zacht vuurtje iets laten inkoken.
Tagliatelli uit laten lekken en aan de mix in de koekenpan toevoegen en even goed doorwarmen.
Op het bord geraspte kaas en eventueel nog nootmuskaat toevoegen.
Gemakkelijk en heel lekker, succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Mijn mening: Gewoon eten wat de pot schaft, niks aanpassen aan die kleine, anders leert ze het nooit.
Net zolang aan tafel laten zitten tot het op is, zelf lekker tv gaan kijken of iets wat zij graag zou willen doen.
Het is niet leuk om te straffen, maar wel nodig.
Nu ben ik een man en als man ben je daar misschien wat harder in, maar het werkt wel.
Ik zeg alleen hoe ik het zou doen, he... uiteraard gewoon je eigen kop volgen.
Succes.

Toegevoegd na 18 minuten:
Als mijn zoontje zegt dat hij iets niet lust, wat hij daarvoor wel heeft gegeten, zeg ik gewoon dat ie niet zo moet kletsen. Gewoon eten, anders straf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,
Eerlijk gezegd heb ik mijn kinderen een paar dagen hun zin gegeven (dus genegeerd dat ze niets lusten en dan maar niet eten) en daarna aten ze alles weer normaal. Overigens eet ik met dit weer zelf ook een stuk minder, de kinderen lijken ook minder trek te hebben.

Als de periode heel lang aanhoudt zou je het volgende kunnen proberen.

Het in een bepaalde vorm op het bord leggen; lees: groente als oogjes, aardappel als neus en vlees als mondje, bij mij wel hielp.

Daarnaast is hier heel favoriet om een banaan door het eten te prakken, dan lusten ze wat meer.

Komkommer en tomaatjes zo laten eten (dan hebben ze een deel van de belangrijke vitaminen wel binnen) als tussendoortje.

Zie ook:
http://www.mamaenzo.nl/moederschap/ontwikkeling/artikel/niet-slapen-niet-eten

en voor eet tips:
http://peuterkleuter.jongegezinnen.nl/Voeding/Eetproblemen/Eettips.htm
Ik wens je veel succes om haar weer aan het eten te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een moeder is het heel moeilijk maar als een kind niet wil eten dan heeft ze echt genoeg in het lichaam.Wanneer ze iets te kort komt pakt ze het vanzelf.Dat is haar of zijn natuur.Vaak leven de kinderen echt van de liefde die ze krijgen van hun ouders.Goed voorbeeld is eigenlijk als iemand verliefd is dat ze ook geen honger hebben.Tja liefde is heerlijk makend en volmaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gisteravond heb ik mijn 3-jarig kleindochtertje verse groenten laten eten, zonder dat ze dit door had.
Zij weigert structureel groente te eten en dat is al heel lang zo.
Gisteren liet ik haar en haar zusje kiezen wat er op tafel kwam. Natuurlijk werd het friet.
Buiten met elkaar(kindermesjes) friet gesneden van nieuwe aardappels (gezellig en zo gebeurd!)
Op het gas ondertussen een pan met diverse groenten : plakjes wortel, tomaat, broccoli, ui, paprika, bloemkoolstruikjes. Weinig water. Beetgaar koken.
Met de staafmixer fijn - helemaal glad- maken (ook zo gebeurd) Dan een potje kant en klare satesaus erdoor, flink roeren, eventueel op smaak met wat ketjap maken.
De friet ( even droogwrijven in een schone theedoek) moet 2 x gebakken worden.Liefst in olie, die niet oud en muffig is. Eerst ca 8 minuten, later nog eens zoiets, afhankelijk van hoe knapperig je het wilt. Bestrooien met een beetje zout.
Wat vegetarische (of echte) kant en klare gehaktballetjes in de magnetron ; schaaltje ketchup en bakjes appelmoes.
Het was een feestmaal.
En best gezond, vanwege de groenten en het gebruik van nieuwe aardappels waar nog heel veel gezonde stoffen in aanwezig zijn.

Die fijngemaakte groenten meng ik ook wel eens met pannenkoeken, trouwens.
Over pannenkoeken gesproken: die zijn ook kant en klaar te koop, voor als je het echt eens enorm makkelijk wilt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gepureerde soep met een enorme hoeveelheid groentes erin! Dan ziet ze niet wat ze eet, en als je broodcroutons in de pan bakt, kun je haar de vormpjes laten kiezen. Geen zin in koken? Gazpacho is koude soep, die kan ook van fruit.

Dan mag ze als hoofdgerecht lekker koude schotel of iets anders dat ze lekker vindt, omdat ze dan alles al binnen heeft!

Onze kinderen (nu 7,5 - 9 en 10) hebben van jongs af aan met de pot meegegeten, en af en toe een extra serveertip maakte dat er ook alles in ging. Nu lusten ze (bijna) alles, maar het word allemaal zonder mopperen opgegeten. En ja, ik kook altijd, dus ik bepaal wat we eten. Maar zelf lust ik alles (als het maar goed is klaargemaakt), dus dat is gemakkelijk ;-)

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dat warme weer heeft toch niemand echt trek in warm eten? Wees blij dat ze best veel lust en in de winter is dat veel belangrijker. Fruit heeft ook veel vitamines!
Maak eens meloen-appelijsjes door honing-of watermeloen te pureren met troebel appelsap of diksap, schep in kleine vormpjes zoals die danone bekertjes en steek er een houten stokje on plastic lepel in. Zet wel min.
een paar uur in de vriezer tot ze helemaal bevroren zijn.

Maak eens bonte saladespiezen!
Kook kleine krieltjes 15 min. Maak de komkommer, kerstomaatjes en slablaadjes schoon en trek de sla in stukken. Was bieslook en snijd of knip hem in niet te korte stukjes (dit zijn de stekels of haren van de rups want zo moet hij eruit gaan zien)
Pel de aardappeltjes en snijd ze door de helft. Steek ze nu om en om met cocktailworstjes, blokjes kaas, komkommerplakken (niet te dun) aan satehprikkers. Eindig zo`n spies met een kerstomaatjes waar je met een tube mayonaise 2 ogen en een mond opspuit. Dit is het hoofd van de rups.
Maak nu een slasaus door 2-3 el. mayo met 150 ml. volle yoghurt te mengen en te kruiden met peper en zout en doe er voor een roze kleur wat ketchup doorheen.
Leg de slablaadjes op een schaal en de spiezen er bovenop. Giet wat saus over elke rups en steek er de bieslook'stekels' in. Serveer de rest saus erbij. Heb je alleen mayo in een pot? doe dan 1 el ervan in een diepvrieszakje en snijd aan de onderkant een klein puntje af. Nu heb je een spuitzakje. Is ook een leuk traktatie op een kinderfeestje ofzo. Dit vindt ze vast lekker, tja, vooral een kinderoog wil ook wat!:)
amc
13 jaar geleden
Je kunt ook eens proberen om voor haar geen bord en bestek neer te leggen. Als ze er dan iets van zegt, zeg je gewoon dat er voor haar geen eten is omdat ze het toch niet lust. Het is een harde manier, maar misschien helpt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zeuren 4 hapjes van iedere groente die op tafel staat ,
En anders na je kamer .
Dat deden mijn ouders ook hen het hielp .
Nu doe ik het ook
Maar als je het eg niet lusten eg niet dan was er wel een oplossing ?